Když selže bezpečnost a student sáhne po mačetě

26.04.2025

V březnu 2022 došlo v České republice k jednomu z nejšokujících zločinů posledních desetiletí. Devatenáctiletý student Jaroslav Řehák chladnokrevně zavraždil svého učitele mačetou poté, co od něj obdržel nedostatečnou známku. Tento tragický incident poukázal na zásadní nedostatky v oblasti školní bezpečnosti a krizové prevence.

Jak se studentův hněv proměnil v brutální čin: Pozadí případu

Jaroslav Řehák byl studentem odborného učiliště a dlouho nebyl považován za problémového žáka. Naopak – v některých předmětech dosahoval dobrých výsledků. Slabším místem se pro něj ale stala sdělovací technika, předmět, který vyžadoval soustředění, technické myšlení a trpělivost.

Dne 30. března 2022 byl Jaroslav Řehák pozván ke zkoušení. Učitel, známý svou spravedlivostí a náročností, s ním pracoval déle než hodinu, aby mu dal šanci prokázat znalosti. Přesto nebyl schopen udělit jinou než nedostatečnou. Tento moment se v mysli mladého studenta stal výbušným katalyzátorem.

Psychologická spirála: Neschopnost přijmout odpovědnost

Místo aby student přijal selhání jako příležitost ke zlepšení, upadl do bludného kruhu obviňování. Ve své mysli začal vnímat učitele jako osobního nepřítele. Pocit křivdy rychle přerostl v posedlost pomstou. Tento nebezpečný psychologický vývoj, který nebyl nikým zachycen ani řešen, vyústil v tragédii.

Plán vraždy: Od úmyslu upálit k útoku mačetou

Jaroslav Řehák plánoval, že učitele upálí – sám později uvedl, že cítil potřebu ho "potrestat". Nakonec ale usoudil, že by bylo příliš komplikované plán uskutečnit, a rozhodl se pro přímý fyzický útok.

  1. března 2022 přišel do školy ozbrojen mačetou s čepelí dlouhou 60 cm. Přestože školy by měly mít opatření proti vnášení nebezpečných předmětů, student se dostal dovnitř bez povšimnutí, což poukazuje na nedostatečná bezpečnostní opatření.

Útok v kabinetu: Minuty hrůzy

Student se nepozorovaně dostal do kabinetu svého učitele. Tam žádal vysvětlení, proč dostal pětku. Podle Řehákovy pozdější výpovědi chtěl učitele pouze "postrašit". Realita však byla mnohem děsivější.

  • Učitel se pokusil Řehákovi mačetu vytrhnout.

  • Došlo k přetahované, během které student zaútočil opakovanými seky.

  • Zranění byla smrtelná a učitel neměl šanci přežít.

  • Žádná snaha o pomoc – Řehák okamžitě uprchl z místa činu.

Pokusil se vyhnout školnímu vrátnému a opustil areál vyskočením z okna.

Snaha zahladit stopy: Útěk k Vltavě

Řehák zamířil k řece Vltavě, kde se pokusil umýt krev z rukou a oblečení. Mezitím se na škole rychle rozkřiklo, co se stalo, a policie zahájila pátrání. Jelikož byl znám předchozí konflikt mezi učitelem a studentem, podezření okamžitě padlo na něj.

Řehák se telefonicky spojil s rodiči a tvrdil, že "neví, co se stalo". Poté odešel domů do Dolních Břežan. Policie ho vypátrala v autě jeho příbuzného. Starší muž, kterému se Řehák svěřil, ihned kontaktoval policii.

Vyšetřování a soudní proces: Slzy a neúspěšné omluvy

Před soudem Řehák tvrdil, že si nepřál učitele zabít a že se cítil být učitelem šikanován. Vyšetřovatelé však shromáždili dostatek důkazů – včetně svědectví, kamerových záznamů i vražedné zbraně – a usvědčili ho z úmyslné vraždy.

  • Soud odmítl jeho obhajobu a neuvěřil jeho líčení učitele jako "zlého" člověka.

  • Trest: 14 let vězení.

  • Motiv: Pomsta za neúspěch a neschopnost přijmout odpovědnost.

Odborný pohled: Co tento případ odhalil o bezpečnosti škol

Psychologická prevence

Školy musí včas identifikovat studenty s problematickým chováním a psychickými potížemi. Jaroslav Řehák vykazoval známky agrese a neschopnosti zvládat stres – varovné signály, které nebyly podchyceny.

Fyzická bezpečnost škol

Nedostatečná kontrola vstupů umožnila studentovi dostat do školy smrtící zbraň. Zavedení kontrolních mechanismů, školení v krizových situacích a technická opatření (např. detekční rámy) jsou nezbytné.

Podpora učitelů

Učitelé musí mít k dispozici jasné postupy, jak se chránit před agresivním chováním studentů. Školení krizové komunikace a přístup k psychologické podpoře jsou klíčové prvky moderního školního prostředí.

Školní bezpečnost nesmí být podceňována

Případ Jaroslava Řeháka je krutým mementem. Kombinace psychologických problémů, absence včasné intervence a selhání školních bezpečnostních opatření vedla k tragédii, která otřásla celou českou společností.

Bezpečnost škol by měla být prioritou – nejen fyzická ochrana budov, ale i psychologická podpora studentů a učitelů, včasné odhalení rizikového chování a efektivní krizové plány.

Zdroj: CNN Prima NEWS – Kvůli pětce plánoval učitele upálit, pak ho zabil mačetou. Po vraždě chtěl krev očistit ve Vltavě