Když selže bezpečnost a student sáhne po mačetě
V březnu 2022 došlo v České republice k jednomu z nejšokujících zločinů posledních desetiletí. Devatenáctiletý student Jaroslav Řehák chladnokrevně zavraždil svého učitele mačetou poté, co od něj obdržel nedostatečnou známku. Tento tragický incident poukázal na zásadní nedostatky v oblasti školní bezpečnosti a krizové prevence.

Jak se studentův hněv proměnil v brutální čin: Pozadí případu
Jaroslav Řehák byl studentem odborného učiliště a dlouho nebyl považován za problémového žáka. Naopak – v některých předmětech dosahoval dobrých výsledků. Slabším místem se pro něj ale stala sdělovací technika, předmět, který vyžadoval soustředění, technické myšlení a trpělivost.
Dne 30. března 2022 byl Jaroslav Řehák pozván ke zkoušení. Učitel, známý svou spravedlivostí a náročností, s ním pracoval déle než hodinu, aby mu dal šanci prokázat znalosti. Přesto nebyl schopen udělit jinou než nedostatečnou. Tento moment se v mysli mladého studenta stal výbušným katalyzátorem.

Psychologická spirála: Neschopnost přijmout odpovědnost
Místo aby student přijal selhání jako příležitost ke zlepšení, upadl do bludného kruhu obviňování. Ve své mysli začal vnímat učitele jako osobního nepřítele. Pocit křivdy rychle přerostl v posedlost pomstou. Tento nebezpečný psychologický vývoj, který nebyl nikým zachycen ani řešen, vyústil v tragédii.
Plán vraždy: Od úmyslu upálit k útoku mačetou
Jaroslav Řehák plánoval, že učitele upálí – sám později uvedl, že cítil potřebu ho "potrestat". Nakonec ale usoudil, že by bylo příliš komplikované plán uskutečnit, a rozhodl se pro přímý fyzický útok.
-
března 2022 přišel do školy ozbrojen mačetou s čepelí dlouhou 60 cm. Přestože školy by měly mít opatření proti vnášení nebezpečných předmětů, student se dostal dovnitř bez povšimnutí, což poukazuje na nedostatečná bezpečnostní opatření.

Útok v kabinetu: Minuty hrůzy
Student se nepozorovaně dostal do kabinetu svého učitele. Tam žádal vysvětlení, proč dostal pětku. Podle Řehákovy pozdější výpovědi chtěl učitele pouze "postrašit". Realita však byla mnohem děsivější.
-
Učitel se pokusil Řehákovi mačetu vytrhnout.
-
Došlo k přetahované, během které student zaútočil opakovanými seky.
-
Zranění byla smrtelná a učitel neměl šanci přežít.
-
Žádná snaha o pomoc – Řehák okamžitě uprchl z místa činu.
Pokusil se vyhnout školnímu vrátnému a opustil areál vyskočením z okna.

Snaha zahladit stopy: Útěk k Vltavě
Řehák zamířil k řece Vltavě, kde se pokusil umýt krev z rukou a oblečení. Mezitím se na škole rychle rozkřiklo, co se stalo, a policie zahájila pátrání. Jelikož byl znám předchozí konflikt mezi učitelem a studentem, podezření okamžitě padlo na něj.
Řehák se telefonicky spojil s rodiči a tvrdil, že "neví, co se stalo". Poté odešel domů do Dolních Břežan. Policie ho vypátrala v autě jeho příbuzného. Starší muž, kterému se Řehák svěřil, ihned kontaktoval policii.

Vyšetřování a soudní proces: Slzy a neúspěšné omluvy
Před soudem Řehák tvrdil, že si nepřál učitele zabít a že se cítil být učitelem šikanován. Vyšetřovatelé však shromáždili dostatek důkazů – včetně svědectví, kamerových záznamů i vražedné zbraně – a usvědčili ho z úmyslné vraždy.
-
Soud odmítl jeho obhajobu a neuvěřil jeho líčení učitele jako "zlého" člověka.
-
Trest: 14 let vězení.
-
Motiv: Pomsta za neúspěch a neschopnost přijmout odpovědnost.
Odborný pohled: Co tento případ odhalil o bezpečnosti škol
Psychologická prevence
Školy musí včas identifikovat studenty s problematickým chováním a psychickými potížemi. Jaroslav Řehák vykazoval známky agrese a neschopnosti zvládat stres – varovné signály, které nebyly podchyceny.
Fyzická bezpečnost škol
Nedostatečná kontrola vstupů umožnila studentovi dostat do školy smrtící zbraň. Zavedení kontrolních mechanismů, školení v krizových situacích a technická opatření (např. detekční rámy) jsou nezbytné.
Podpora učitelů
Učitelé musí mít k dispozici jasné postupy, jak se chránit před agresivním chováním studentů. Školení krizové komunikace a přístup k psychologické podpoře jsou klíčové prvky moderního školního prostředí.
Školní bezpečnost nesmí být podceňována
Případ Jaroslava Řeháka je krutým mementem. Kombinace psychologických problémů, absence včasné intervence a selhání školních bezpečnostních opatření vedla k tragédii, která otřásla celou českou společností.
Bezpečnost škol by měla být prioritou – nejen fyzická ochrana budov, ale i psychologická podpora studentů a učitelů, včasné odhalení rizikového chování a efektivní krizové plány.
Zdroj: CNN Prima NEWS – Kvůli pětce plánoval učitele upálit, pak ho zabil mačetou. Po vraždě chtěl krev očistit ve Vltavě