Bezpečnost ve školách v roce 2025: Co přináší nová legislativa
Školy jsou místem, kde mají děti nejen získávat vzdělání, ale především se cítit bezpečně. Události posledních let a rostoucí výskyt hrozeb – od fyzického násilí až po kyberšikanu – přiměly stát i samotné školy k důslednější ochraně žáků a pedagogů. Rok 2025 tak přináší několik zásadních změn v oblasti školské bezpečnosti, které se promítají do každodenního provozu škol i jejich odpovědnosti vůči dětem a rodičům.

Nový Minimální standard bezpečnosti ve školách (MŠMT 11/2024)
V listopadu 2024 zveřejnilo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy ve spolupráci s policií a hasiči nový dokument: "Minimální standard bezpečnosti v regionálním školství". Ten zavádí soubor povinných i doporučených opatření, která má každá škola postupně implementovat.
Klíčové body standardu:
-
zabezpečení vstupů do budov (kontrola vstupu, kamerové systémy),
-
postupy pro evakuaci, uzamčení školy či přivolání pomoci,
-
pravidla pro bezpečnost na výletech, školách v přírodě a mimoškolních aktivitách,
-
prevence rizikového chování žáků (včetně šikany, sebepoškozování, držení zbraní),
-
propojení škol s krizovými složkami IZS (policie, hasiči, záchranná služba),
-
školení zaměstnanců i žáků na zvládání krizových situací.
Dokument je závazným rámcem pro tvorbu vnitřních směrnic škol, krizových plánů a bezpečnostních auditů.
Novela školského zákona – nová odpovědnost ředitelů (účinnost 2025)
Novela školského zákona, schválená v květnu 2025, výrazně posiluje odpovědnost ředitelů škol za bezpečnostní politiku školy. Mimo jiné:
-
zavádí povinnost mít zpracovaný krizový plán školy,
-
stanovuje odpovědnost za proškolení zaměstnanců v krizových scénářích,
-
umožňuje přesné sledování výskytu rizikového chování pomocí interních databází,
-
podporuje financování bezpečnostních opatření z dotačních titulů.
To klade vyšší nároky na organizaci, dokumentaci a spolupráci se zřizovateli, policií i psychology.
Kyberbezpečnost: Neviditelná, ale skutečná hrozba
Rok 2025 potvrzuje, že online rizika jsou stejně reálná jako ta fyzická. Projekt E-Bezpečí, který od roku 2008 analyzuje a řeší kybernetické hrozby ve školách, zaznamenal v prvním pololetí více než 230 podnětů týkajících se:
-
kyberšikany mezi žáky,
-
vydírání a grooming ze strany dospělých,
-
šíření intimního obsahu (sexting),
-
manipulace přes sociální sítě a hry.
Školám se doporučuje:
-
zavést digitální etický kodex pro žáky i učitele,
-
provádět pravidelná školení kyberbezpečnosti,
-
zapojit se do interaktivních programů jako E-Bezpečí či Nenech to být.
Inspirace ze zahraničí: Bezpečnostní tlačítka a technologická řešení
Americké školy a některé školy v západní Evropě nasazují nositelné alarmy (panic buttons) pro zaměstnance, které umožňují v krizové situaci okamžité přivolání pomoci. Nejčastěji se využívají:
-
lokalizační systémy pro určení místa incidentu,
-
automatizované notifikace vedení a složkám IZS,
-
digitální mapy škol a evakuační protokoly.
I když se tato řešení zatím v ČR testují jen ojediněle, jejich budoucí potenciál je zřejmý.
Co musí každá škola udělat v roce 2025?
-
Zrevidovat bezpečnostní směrnice školy podle metodiky MŠMT
-
Zpracovat nebo aktualizovat krizový plán školy
-
Proškolit zaměstnance v oblasti prevence a zásahu při krizové situaci
-
Zajistit fyzické i digitální zabezpečení školy
-
Komunikovat s rodiči a veřejností o bezpečnostní politice školy
Bezpečnost není strašení – je to důvěra
Bezpečná škola není ta, která má mříže na oknech, ale ta, kde se žáci, učitelé i rodiče cítí psychicky i fyzicky chráněni. Nové předpisy nejsou jen formalitou – jsou nástrojem, jak předejít tragickým událostem. Odpovědný přístup školy dnes znamená nejen plnit literu zákona, ale aktivně vytvářet prostředí, kde se děti mohou soustředit na to nejdůležitější – růst, poznávání a vztahy.